DTU's forskning og udvikling af elbiler sker nu i det nye elbilslaboratorium på Lyngby Campus. Foto: Joachim Rode.

Stort tema: Elbiler - et lift til det fossilfri samfund

mandag 04 jan 16

Elbilens historie

1820
H.C. Ørsted opdager elektromagnetismen.

1821
Den britiske fysiker Michael Faraday kobler elektromagnetisme og mekanik, da han med strøm fra et batteri sætter en ledning i bevægelse omkring en magnet, der er nedsænket i et glas kviksølv.

1827
Den ungarske fysiker Ányos Jedlik udvikler den første egentlige elmotor.

1888
Den serbisk-amerikanske opfinder Nikola Tesla tager patent på den første vekselstrømsmotor

1890
Den skotske kemiingeniør William Morrison bygger det, man mener, er den første kommercielt succesfulde og praktisk anvendelige elbil.


1894

Ingeniøren Henry G. Morris og kemikeren Pedro G. Salom bygger en elbil, der døbes Electrobat. Den er meget tung, men efter en videreudvikling bygger de flere eksemplarer med en rækkevidde på op omkring 40 kilometer. De kan køre lidt over 30 km/t.

1900
Den elektriske bil begynder sin første storhedstid. I USA er det nu 28 % af alle producerede biler, der er elbiler. Flere steder i storbyerne er der installeret batteriskiftestationer, hvor taxaer får udskiftet batterier.


1901
Ferdinand Porsche opfinder den første hybridbil. Samme år kører den første elbil i danske gader.

1912
Salget af elbiler topper i USA. De er populære, blandt andet fordi de er nemme at starte, hvorimod benzinbilen skal startes med håndsving. Men samme år opfinder bilproducenten Cadillac den elektriske startmotor, og elbilen bliver hurtigt udkonkurreret, da benzin er billigt og lettilgængeligt.

1971
Gennem de sidste tre Apollo-missioner i årene 1971 og 1972 bliver de første elbiler sendt til månen.


1983
’Hope Whisper I’ er Danmarks første rigtige elbil. Den bliver præsenteret første gang i Forum. Men det går ikke bedre, end at en træt ingeniør kører ind i et rækværk og ødelægger bilen.

1987
Mini-El – med kælenavnet Ellerten – sættes i produktion. Tophastigheden er 40-50 km/t og rækkevidden 30-50 km.

1988
Fabrikant Knud Erik Westergaard i Hadsund udvikler elbilen Kewet El-Jet. Hovedparten af produktionen bliver eksporteret.

1988-1994
Ellerten lever et omtumlet liv. En række selskaber overtager produktionen af køretøjet og går konkurs igen. Produktionen flytter mellem Danmark, Sverige og Tyskland.

1990’erne
I USA begynder tre store bilfabrikanter, General Motors, Ford og Chrysler, at udvikle elbiler. I Frankrig gør Citroën og Peugeot det samme.

1996
En mindre produktion af Ellerten fortsætter i Tyskland, og køretøjet bliver den dag i dag solgt under navnet CityEL.

1998
Danske Kewet går konkurs. Rettighederne til køretøjet bliver solgt til den norske virksomhed Buddy Electric, der siden udvikler, producerer og sælger bilen under navnet Buddy. Der kører i dag 1.100 Buddy’er på de norske veje.

2000
Ford køber en norsk designet elbil, videreudvikler den og lancerer bilen under brandet Ford Th!nk City, der også sælges i Danmark.

2006
Tesla Motors i Silicon Valley lancerer Tesla Roadster. Det sporty design af den topersoners elbil vækker opsigt.


2008
Tesla går ind på det europæiske marked.

2009
Virksomheden Better Place etablerer sig i Danmark med batteriskiftestationer til elbilen Renault Fluence.

2009
Fem danske elselskaber etablerer i anledning af COP15 et klimaprojekt med navnet ChooseEV, der primært leverer opladning af elbilbatterier.

2012
ChooseEV skifter navn til Clever og markedsfører sig som Danmarks første landsdækkende netværk af opladning til elbiler.

2013
Better Place går konkurs.

2014
1.575 nye elbiler bliver indregistreret i Danmark. De mest sælgende mærker er Nissan, Tesla, Renault, VW og BMW.

Kilder: ’Lige om hjørnet’ af Marie Ørstedholm, Børsen, Infomedia, Metal Magasinet, Clever.dk, ligeudadlandevejen.dk, Wikipedia, buddyelectric.no, Dansk Elbil Alliance, lektor ved DTU Elektro Esben Larsen

Ladetiden, rækkevidden og afgifterne. Der er udfordringer nok for elbilerne. Alligevel er elbilen den eneste langsigtede løsning, hvis transportsektoren skal blive uafhængig af fossile brændstoffer.

Transportsektoren står for cirka en fjerdedel af den samlede globale CO2-udledning, og andelen er stigende. Personbiler og varebiler udleder omkring 70 procent af vejtransportens CO2 i EU. Det skyldes, at de fleste biler kører på fossile brændstoffer. Hvis målet om et fossilfrit samfund i 2050 skal nås, er elektrificering af transportsektoren en vigtig del af løsningen.

Nedenfor kan du læse flere artikler om DTU's forskning og udvikling af elbiler:

 

Foto: Joachim Rode
                                                                                            Foto: Joachim Rode 

"Elbilen er den langsigtede løsning"

Elbilen er nøglen til den grønne omstilling, hvor transportsektoren bliver uafhængig af fossile brændstoffer. Det vurderer Niels Buus Kristensen, der er institutdirektør ved DTU Transport. Han er en af de centrale skikkelser i Danmark, når det gælder transportøkonomi og klimaløsninger. Han er medlem af regeringens klimaråd, og han har desuden været med i den tidligere regerings klimakommission og trængselskommission. I denne artikel svarer Niels Buus Kristensen på spørgsmål om, hvorfor elbilen er en bedre klimaløsning end investeringer i offentlig transport, biobrændstoffer og højere afgifter som roadpricing og betalingsringe.

Læs hele artiklen her.

 

Foto: Joachim Rode                                                  
                                                                                          Foto: Joachim Rode

Bilen bliver mere end et transportmiddel

Fremtidens elbiler kan dække flere behov end blot transport. Nissan har sammen med forskere fra DTU Elektro taget de første skridt i udvikling af de nye elbiler. Det sker i projektet Nikola.

Læs hele artiklen her. 

 

Foto: Joachim Rode 
                                                                                            Foto: Joachim Rode 

Batteriet er elbilens hjerte

Batterier, der er dobbelt så effektive som nu, kan være det, der giver elbilerne deres endelige gennembrud. Det er målet for et europæisk, DTU-ledet forskningsprojekt, som bygger på avanceret materialeforskning.

Læs hele artiklen her.

 

Foto: Colourbox  
                                                                                                   Foto: Colourbox 

Økonomien er det altafgørende

Forskningen viser, at økonomien er den vigtigste faktor, når beslutningen om elbil eller benzinbil skal træffes.

Læs hele artiklen her.

 

Foto: Nissan 
                                                                                                           

                                                                                                   Foto:Nissan

Fremtidens elbil

Hvordan vil elbilen udvikle sig? Lektor Esben Larsen fra DTU Elektro kommer med sine bud om hvad vi kan forvente, når det gælder opladning, energieffektivitet, batterier, driftsomkostningerne, Vehicle-to-grid og andre services.

Læs hele artiklen her.

 

Facts om transport og CO2

1. januar 2009 udgjorde den danske bestand af elbiler 40 styk. 1. januar 2015 kører 3.175 elbiler på de danske veje.

Kilde: Dansk Elbil Alliance

 

 

I 2014 blev 1.575 nye elbiler indregistreret i Danmark. 2015 ser ud til at blive rekordår: Allerede 1. august 2015 var der 1.312 nyregistrerede elbiler.

Kilde: Dansk Elbil Alliance

 

 

Hvis Danmark skal være fossilfrit i 2050, skal de sidste personbiler drevet på benzin eller diesel i princippet sælges i 2034, idet levetiden af personbiler er ca. 15 år.

Kilde: Rapporten ’Fossilfri transport 2050’ af Dansk Energi i 2013

 

 

Vejtransporten udgjorde i 2010 ca. 25 procent af Danmarks samlede CO2-udledninger.

Kilde: Rapporten ’Fossilfri transport 2050’ af Dansk Energi i 2013

 

 

Lette køretøjer, dvs. personbiler og varebiler, står for ca. 70 % af vejtransportens CO2-udledning i EU.

Kilde: Energistyrelsen

 

 

Størrelsen på den globale bilpark er forudset til at være tredoblet i 2050 og vil omfatte over to milliarder biler.

Kilde: IEA – The International Energy Agency

 

 

94 % af energiforbruget i transportsektoren dækkes i dag af fossilt brændstof.

Kilde: Energistyrelsen